Bhutan Entertainment Media for Behavior Change Training Program

De afgelopen tien jaar zijn er veel veranderingen geweest op het gebied van media en informatieverspreiding in Bhutan. De liberalisering van de informatie- en mediamarkt is met name terug te zien in kranten, op televisie en radio. Ook nieuwe informatie- en communicatietechnologieën zoals internet en mobiele telefonie hebben communicatiepatronen en de wijze van informatieverspreiding veranderd in bepaalde lagen van de maatschappij (Bhutan Information and Media Impact study 2013). 

	
Bhutan Entertainment Media for Behavior Change Training Program Training program pre-visit (needs assessment) in Bhutan - Short impression V.l.n.r.: Dawa Penjor (Bhutan Media Foundation) and Martine Bouman (Centrum Media & Gezondheid)

Bhutan Entertainment Media for Behavior Change Training Program

De afgelopen tien jaar zijn er veel veranderingen geweest op het gebied van media en informatieverspreiding in Bhutan. De liberalisering van de informatie- en mediamarkt is met name terug te zien in kranten, op televisie en radio. Ook nieuwe informatie- en communicatietechnologieën zoals internet en mobiele telefonie hebben communicatiepatronen en de wijze van informatieverspreiding veranderd in bepaalde lagen van de maatschappij (Bhutan Information and Media Impact study 2013)

Tijdens dit unieke project  werkt Centrum Media & Gezondheid samen met de Bhutan Media Foundation, University of Texas at El Paso (USA) en andere belanghebbenden in de Bhutanese samenleving. De rol van Bhutanese media zal tijdens dit project versterkt worden als het gaat om het bespreekbaar maken van maatschappelijke thema’s. Om dit te bewerkstelligen wordt er een trainingsprogramma ontworpen en uitgevoerd: ‘Entertainment Media for Behavior Change’.

Met dit speciaal ontworpen trainingsprogramma worden de Bhutanese mediaorganisaties versterkt in hun vermogen om goede en effectieve Entertainment-Education programma’s over maatschappelijke thema’s (gezondheid, onderwijs en overheid) te ontwerpen en produceren. Daarnaast worden mediaorganisaties en de plaatselijke sociale sector met elkaar in contact gebracht om maatschappelijke thema’s openlijk te bespreken. Op deze manier zetten zij de eerste stap op weg naar gedragsverandering.

De Buthan Media Foundation is een onafhankelijke non-profit organisatie, opgericht in februari 2010. De Foundation tracht democratie te handhaven door de ontwikkeling van Bhutanese media. Zij ondersteunen initiatieven die journalistieke vaardigheden versterken en promoten  en ondersteunen media innovatie, vrijheid van meningsuiting, vrijheid van informatie en persvrijheid (http://www.bmf.bt/).

 

Publicaties & Downloads

  • Center for Media & Health in collaboration with Bhutan Media Foundation (2015): Entertainment Media for Behaviour Change Training Program, End Report, CMH, Gouda. Hier te downloaden als .pdf file 

 

Focus

Media production
Research
Training and Capacity Building
Consultancy