Duurzame logistieke processen

22 november 2018
Tijdens de EXCHAiNGE conferentie op 21 november in Frankfurt presenteerde Martine Bouman in haar keynote lezing ‘Can customers and logistics players find common ground?’ de resultaten van het onderzoek van het Centrum Media & Gezondheid naar logistieke innovaties op het terrein van duurzame online kleding en supermarktproducten. 
 
 
Dit onderzoek maakt onderdeel uit van het grootschalige ILoNa (Innovative Logistics for Sustainable Lifestyles) project in Duitsland.

Een opvallend onderzoeksresultaat is dat klanten aangeven bereid zijn om langer op hun bestelling te wachten als zij daarmee een meer duurzame levering kunnen ondersteunen. Vaak realiseren klanten niet dat zij gebruik kunnen maken van duurzame opties (bv. een speciale bestelknop voor een duurzame levering, een virtuele paskamer, of kredietpunten voor minder teruggestuurde producten).

Onder leiding van Klaus Krumme (Zentrum Logistik und Verkehr) discussieerden vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en logistiek (Andreas Streubig, HUGO BOSS, Matthias Haubenreisser, ERC & Supply en Markus Ziegler, Pakadoo) de haalbaarheid van nieuwe opties voor duurzame logistieke processen. Martine Bouman pleitte ervoor om meer te luisteren naar de ervaringen en verhalen van klanten en hen uit te nodigen als co-designers bij het bedenken van oplossingen.
Terug naar het nieuwsoverzicht