Nierstichting, Hartstichting, Alzheimer Nederland en CMG starten MediaLab voor kwetsbare groepen

24 februari 2015
De Nierstichting, de Hartstichting en Alzheimer Nederland hebben samen 495.000 euro ontvangen van de VriendenLoterij voor het project ’MediaLab: Gezondheid voor iedereen’.
Dit nieuwe, gezamenlijke project richt zich op voorlichting aan ‘kwetsbare groepen’ over een gezonde levensstijl. De drie gezondheidsorganisaties willen in samenwerking met het Centrum Media & Gezondheid met dit project bijdragen aan het terugdringen van de gezondheidsverschillen in de Nederlandse samenleving.


“Nederland is één van de welvarendste landen in de wereld. Desondanks zijn er grote gezondheids-verschillen”, zegt Gea Broekema, directeur van Alzheimer Nederland. “Kwetsbare groepen, meestal de mensen met de laagste inkomens en opleidingsniveaus, zijn er qua gezondheid slechter aan toe en leven jaren korter dan mensen met een midden- of hoger inkomen. En daar willen we samen iets aan doen.”

Effectief bereik van kwetsbare groepen
De drie organisaties gaan experimenteren met nieuwe communicatiemethoden om te onderzoeken hoe kwetsbare groepen bereikt kunnen worden. “Onze ambitie is om samen een ’MediaLab’ te creëren voor de ontwikkeling van innovatieve mediaformats. Door het MediaLab te vestigen bij het Centrum Media & Gezondheid realiseren wij een unieke cross-over tussen gezondheidsorganisaties, de creatieve industrie en de wetenschap”, aldus Tom Oostrom, directeur van de Nierstichting.

Floris Italianer, directeur van de Hartstichting voegt daaraan toe: “Wij vinden het belangrijk dat ouders hun kinderen al vroeg een gezonde leefstijl aanleren. Dit houdt in: iedere dag voldoende bewegen en gezond eten. Een goede start op jonge leeftijd vermindert de kans op overgewicht en het risico op hart- en vaatziekten op latere leeftijd.”

(Foto v.l.n.r.: Floris Italianer, Gea Broekema, Martine Bouman en Tom Oostrom nemen de donatie in ontvangst tijdens het Goed Geld Gala op 11 februari in Amsterdam.) 

Bekijk hier de keynote presentatie die Martine Bouman hield tijdens de Goed Geld Gala avond. Tijdens deze presentatie werd gesproken over het belang van experimenteren met nieuwe communicatiemethoden om laaggeletterden beter te kunnen bereiken.


 


 
Terug naar het nieuwsoverzicht