Presentatie Gezondheidsfondsen

07 april 2019
Op 4 maart verzorgde het Centrum Media & Gezondheid een presentatie voor gezondheidsfondsen over Gezondheidscommunicatie in het nieuwe medialandschap. Martine Bouman en Roel Lutkenhaus illustreerden belangrijke veranderingen in het medialandschap en deelden inzichten uit hun onderzoek naar hoe Nederlandse communities praten over gezondheidsonderwerpen en illustreerden dit aan de hand van de thema’s orgaandonatie en vaccinatie.
 

Online krijgt niet iedereen dezelfde informatie te zien. Platforms zoals Facebook, Twitter en Google bestuderen de voorkeuren van gebruikers en hun online vrienden om een automatische selectie te maken. Mensen die misinformatie te zien krijgen, staan vaak al sceptisch tegenover het onderwerp en zijn online vaker bevriend en verbonden met andere sceptici. Zij vormen nieuwe ‘moeilijk bereikbare doelgroepen’ en stellen gezondheidsexperts voor een uitdaging: hoe doorbreken we deze ‘filter bubbles’ en hoe communiceren we met doelgroepen die ons bij voorbaat wantrouwen? Op basis van de presentatie is met de aanwezigen van gedachten gewisseld over de vraag wat dit betekent voor het communicatiebeleid van gezondheidsorganisaties.
Terug naar het nieuwsoverzicht