Promotie Roel Lutkenhaus

10 november 2020
Eervolle verdediging proefschrift  Roel Lutkenhaus.
 


Op 29 oktober verdedigde Roel Lutkenhaus aan de Erasmus Universiteit Rotterdam zijn proefschrift 'Entertainment Media in the New Media Landscape'; Stimulating creative engagement in online communities for social and behavioral change. Zijn promotoren waren Martine Bouman en Jeroen Jansz. Het proefschrift werd door de promotiecommissie met een 'cum laude' als bijzonder gedegen en innovatief beoordeeld.
Lutkenhaus' proefschrift stelt een nieuwe benadering van Entertainment Education (EE) voor – Spreadable EE – waarbij wordt samengewerkt met content creators om op social media gesprekken en activiteiten te stimuleren rond gezondheidsonderwerpen.
Enkele citaten van de externe reviewers:
"I have been in academia for many years and participated in several PhD committees the flow, writing style and depth with which things are explained is one of the best I have seen."
"The dissertation tackles a relevant and growing topic in communication studies. In examining digital media, this dissertation ensures that this piece of work will be considered a seminal piece of writing for years to come."
"I found this dissertation to be exceptional, if not exemplary, of applications of new technology and theories to a challenging new direction for Entertainment Education  research."
 
Voor zijn promotieonderzoek ontwikkelde Lutkenhaus digitale onderzoeksmethoden om online gesprekken rond gezondheidsonderwerpen te kunnen volgen en meten, en om invloedrijke content creators te vinden. Die methodes zijn toegepast in een aantal praktijkcases: voor het RIVM werd uitgezocht hoe men online over vaccinatie praat, voor het Erfocentrum en het Ministerie van VWS werden content creators gevonden voor de DNA-Dialoog en voor Population Foundation India werden gesprekken over gendergelijkheid en seksuele gezondheid gestimuleerd in de slipstream van de TV-serie ‘Main Kuch Bhi Kar Sakti Hoon’.
Dit promotieonderzoek verbindt vier decennia EE-onderzoek met digitale benaderingen en zet daarmee een raamwerk neer voor EE in het nieuwe media landschap.
Dit onderzoek is mogelijk gemaakt door een schenking van de Vriendenloterij voor het MediaLab project: 'Gezondheid voor iedereen'.  Het MediaLab is een initiatief van het Centrum Media & Gezondheid en de Erasmus Universiteit in samenwerking met de Nederlandse Hartstichting, Nierstichting en Alzheimer Stichting.
 
Terug naar het nieuwsoverzicht